søndag 10. november 2013

Oppgave 2.2 Løs noen problemer vha ditt PLN


1. Vi har en samarbeidsgruppe som trenger en emneknagg på Twitter


Vi er noen fra forskjellige skoler som samarbeider om bruk av IKT på VGS. Nå skal vi begynne å  prøve ut forskjellige  samarbeidsverktøy mellom møtene. I første omgang har vi opprettet en gruppe på Google+ i tillegg til at vi ønsker å se på om Twitter kan være aktuelt for gruppen.

På sist møte diskuterte vi om vi skulle finne en emneknagg for innlegg fra denne gruppen. Vi ble ikke helt ferdige med diskusjonen, så jeg la ut et spørsmål angående dette i Google+ -gruppen vår. Fikk flere tilbakemeldinger, så nå har vi en emneknagg for våre innlegg!

Det jeg er aller mest fornøyd med her er å slippe e-postene som vanligvis har gått frem og tilbake når vi skal bli enige om noe. Med varsling til e-post får en også beskjed når det skjer noe nytt i gruppen.




2. Min sønn har begynt å spille gitar. Trenger tips om opplæringsressurser.


Fra bekjente fikk jeg tips om at programmet Garageband for Mac har leksjoner for de som ønsker å lære seg gitar eller piano. Nå bruker sønnen min PC, men innimellom kan han nok få låne min bærbare Macbook for å se nærmere på disse leksjonene.

For å prøve å finne nettressurser gikk jeg inn på Google+ -grupper og søkte etter frasen ”free guitar instruction”. Her fant jeg en gruppe som delte tips og videoer til forskjellige nivå. Blant annet var det lenket videre til en YouTube-kanal som viste grep for nybegynnere. Egentlig akkurat det som trengs for å komme i gang med å lære noen grep.
  
  
Jeg har også via Google Hangout sendt en melding til en tidligere kollega med spørsmål om tips til enkle (og kule!) tre-greps sanger.

3.  Trenger innspill om hvordan jeg kan bruke verktøyet ”Padlet”    

Først og fremst snakket jeg med noen kollegaer som nevnte at de hadde sett verktøyet nevnt i brosjyren ”Veileder for klasseledelse i teknologirike omgivelser” fra IKT-senteret. Jeg lastet ned brosjyren og fant et innlegg av Anne Cathrine Gotaas om bruk av Padlet i matematikk.
Hun bruker programmet aktivt i timane for at elevane skal kunne skrive svar, idemyldring, dele lenker osv.

Deretter foretok jeg et Google-søk med norske resultater. Brukte –tegn for å ta bort treff på padling og padler. 






Fikk noen treff bl.a. en YouTube video der lærer Bjørn Sigurd Hjetland forteller om hvordan han bruker Padlet til for eksempel foreldremøter, idemyldring, samarbeid osv. Han nevner også bruk av QR-kode og embed-kode i its learning. 


Se video her: https://www.youtube.com/watch?v=qUMu2UaCoZ4

Her er en video av Line Kolås ved HiNT som viser bruk av programmet:
https://www.youtube.com/watch?v=9lOUUlSQ0eE

Fant også en SlideShare presentasjon som forteller om pedagogisk bruk av padlet. Den er laget av Geir Gran. Se presentasjonen her: 
http://www.slideshare.net/geirgran/pedagogisk-bruk-av-padlet-22248513?from_search=1

I tillegg har jeg bedt om tips til bruk av programmet via Twitter. (Ingen tilbakemeldinger i skrivende stund...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar