Undervisningsopplegg - Gruppe på fire personer:
Presentasjon av tv-serie - prosjekt
Du og de andre i gruppen har fått i oppdrag av en tv-stasjon å lage et nettsted som presenterer en tv-serie for norsk ungdom mellom 16 og 20 år. Dere må gjerne få inspirasjon fra andre nettsider om samme tv-serie, men dere skal utvikle et nettsted med «deres» brukergrensesnitt.
Dere kan velge mellom følgende tv-serier: Frustrerte fruer, Greys anatomy, True Blood, Big Bang Theory og Dexter.
Målsetting for opplegget:
Lære om planlegging av et nettsted
Ta valg med tanke på brukergrensesnitt, logo og fargebruk på nettstedet
Fordele oppgaver innen gruppen og utføre disse innen en tidsfrist
Lærestoff:
Læringsaktiviteter:
- Les oppgaven nøye og noter opp alle deloppgaver og rekkefølgen på disse. Velg selv om du vil bruke et regneark, tabell i Word eller verktøy som Gantt project (http://ganttproject.biz/)
- Lag en moodboard som synliggjør det visuelle utrykket i valgt tv-serie
- Lag en fargepalett ut fra moodboardet ( farge på bakgrunn, tekst,
- bilderammer, logo.....)
- Sørg for å gjennomføre et brukergrensesnitt som samsvarer med valgt tv-serie.
- Presenter historien, persongalleriet og annen informasjon med både tekst og bilde.
- Nettsidene skal bygges opp ved hjelp av div og dette grunnoppsettet skal lages som en mal. Denne malen skal danne utgangspunkt for samtlige nettsider
- Nettstedet skal også ha et egenutviklet bilde/logo som skal gå igjen på hver side og fungere som overskrift.
- Nettstedet skal ha et ikon (favicon)som lages i Photoshop eller ved hjelp av en Favicon generator
- Hver enkelt nettside i webløsningen skal ha en egen tekst i tittellinja
- Nettstedet skal ha et eksternt stilark (CSS)
- Alle bilder dere bruker skal bearbeides i Paint.Net (eller annet bildeprogram), for eksempel ved tilpasning av bildestørrelse. Sørg for at alle bildene får en ramme og at filmseriens navn vises som en tekst på bildet
- Når man peker på de ulike bildene i nettsiden skal navn på opphavsmann bli synlig («gul lapp») Tips: bruk attributtet title i img-taggen.
- Nettstedet skal inneholde minst en animasjon (animert gif) Forbered deg på å vise løsningen din for lærer (alle oppgavedeler)
Vurdering:
Resultatet skal presenteres for klassen og faglærer. Det er viktig at selve prosessen, og hvordan dere arbeidet sammen, også kommer frem i presentasjonen.
Presentasjonen vil bli vurdert som godkjent/ ikke godkjent.
PLN-basert tilnærming til oppgaven
- Det er lov å spørre de andre gruppene om hjelp/innspill men da må det skje gjennom f.eks. Twitter
- En skal søke hjelp/inspirasjon utenfor klassen f.eks. gjennom et forum, Twitter, Facebook, Google+, Slideshare osv. Kjenner du f.eks. noen som tar en medieutdanning?
- En skal samarbeide med gruppen, evt. andre, ved å bruke samarbeidsverktøy som f.eks. GoogleDocs, Google Hangouts el.l.
- Dokumenter ved hjelp av skjermbilder hvordan dere bruker PLN for å få innspill eller hjelp
- En skal dokumentere prosess ved hjelp av egen blogg - bruk gjerne skjermbilder for dette
- Dere skal i løpet av prosjektet kommentere minst tre andre blogger - helst positive innspill, men en kan også stille spørsmål
Grunnen til at dere skal arbeide på denne måten er flerdelt:
- Ved å samarbeide vha. verktøy nevnt ovenfor kan en arbeide slik en individuelt foretrekker:
- hjemme på egen arbeidsplass, med dempet musikk, mørkt eller lyst?
- sammen med andre i gruppen f.eks. samskriving eller alene?
- bruke flere typer ressurser f.eks. lyd og video, tankekart osv.
- en skal reflektere over egen læring vha. blogg
- en skal hjelpe hverandre, både som gruppe og i klassen
- En kan søke kontakt/hjelp med andre utenfor klassen som har noe å bidra med
- Bli vant med å bruke samarbeidsverktøy og kanskje også begynne å bygge et eget læringsnettverk
I forbindelse med oppgaven må dere:
Søke kunnskap i lærebok og andre oppgitte ressurser
Kunne anvende/bruke denne kunnskapen i eget arbeid med nettsted
Vurdere andre sitt arbeid ved å gi kommentar på blogger
Ikke bare en lenke med eksempel, men ferdige filer som vi kunne bruke direkte i undervisningen.
Egne kommentarer til gjennomføring av prosjektet:
Ved å gi en gruppeoppgave der elevene skal samarbeide og også samarbeide ved hjelp av dataverktøy/programmer, kan vi trekke inn konnektivisme. Det er vel uenighet om dette er en læringsteori eller om den beskriver nye måter å lære på ved hjelp av digitale verktøy. Konnektivisme trekker inn nye sosiale læringsarenaer og hevder vel at kunnskap om hvordan en skaffer seg informasjon kan være viktigere enn det en faktisk vet eller kan. George Siemens og Stephen Downes blir regnet som de som introduserte konnektivisme. (http://en.wikipedia.org/wiki/Connectivism)
Elevene har i skrivende stund vist frem resultatene av prosjektet. Løsningene ble gode, og alle gruppene oppfylte krav til nettsted:
- favicon
- logo/header
- eksternt stilark (CSS)
- bearbeiding av bilder i bildebehandlingsprogram
- animert gif-bilde
- fargepalett
Det som har vært utfordringen, og tildels mangler ved prosjektet har vært følgende:
- Dokumentasjon av prosess vha blogg + kommentering av andres blogg
- Samarbeid/kommunikasjon med andre utenfor gruppen
- Søking etter hjelp/informasjon utenfor klassen
I etterkant stiller jeg meg følgende spørsmål:
- Hadde gruppen behov for å søke hjelp/informasjon eller hadde de faktisk nok kunnskap internt i gruppen? I så tilfelle var det kanskje naturlig å gå rett på selve oppgaven?
- Burde jeg også vist eksempel på hvordan dokumentasjon skulle foregå? Tenker her på bruk av f.eks. Skitch eller andre skjermutklippsverktøy.
- Hva var motivasjonen for at elevene skulle bruke tid på å skrive blogg? Ble det her bare en ytre motivasjon i form av ett arbeidskrav? Det har vel vist seg at dette som oftest ikke er nok for å få god og varig aktivitet…
- Fikk elevene for mange ressurser av meg? Burde de finne mer ressurser selv og hadde det evt. fått utslag i mer behov for innspill/hjelp?
Eksempel på elevsamarbeid:
Meldinger i Facebook:
Kommentar på blogg fra elev:
«Jeg syns at samarbeidet på gruppa gikk veldig bra og vi hadde en grei fordeling av arbeidsoppgavene. Vi brukte for det meste Facebook til å kommunisere sammen på fritiden, men vi kunne også ha brukt andre hjelpemiddler som Google+, Google drive og Google Docs til å kommunisere. Vi valgte å bruke Facebook siden dette var det som var lettest for oss, siden vi ikke er så vandt til å bruke de andre hjelpemiddlene.»
-Henrik M.
Eksempel på samarbeidsdokument i GoogleDocs:
Kommentar på blogg fra elev:
«Som en måte å samarbeide på innad i gruppa, har vi opprettet en mappe i Google disk hvor vi deler filer, ideer og bilder. Dette gjør at vi blant annet kan jobbe på 3 datamaskiner samtidig, for deretter å sende hverandre delprodukter. Uten et slikt system ville arbeidsfordelingen blitt veldig urettferdig, fordi en datamaskin, og dermed en person måtte stått for alt av produksjon.»
Eksempel på prosjekt i its learning:
Veldig informativt innlegg i dette faget. Jeg liker hvordan du punktig har lagt frem endringer som kan bli utført, og eksempler på disse med bilder. Som mange andre, inkludert meg selv, ser jeg at også du vil ta i bruk facebook og lignedne for samarbeid. Hva er din hovedgrunn for dette?
SvarSlettGøy med tilbakemeldinger på hvordan det fungerte. Skikkelig gjennomført oppgave! Takk for god informasjon.
Takk for tilbakemelding! Facebook ble nevnt som en av mange muligheter for kommunikasjon av meg. Jeg noterer meg likevel at mange av elevene velger Facebook når de skal kommunisere seg imellom. Grunnen til at jeg trekker inn slike tjenester er muligheten til f.eks. å søke etter grupper, hashtags o.l. som omfatter tema for oppgaven.
SvarSlettDet er alltid kjekt å lese om korleis elevane oppfattar undervisningsopplegg, og det er spesielt kjekt når ein ser at ein har fått den effekten ein ville ha. Ser at du kommenerte at dei ikkje i like stor grad har brukt eksterne personar. Korleis ein skal få dei til ta fatt på den delen kunne kanskje vera interessant å høyra på kva elevane meiner om dette.
SvarSlettSer at eg nok må vera særs medviten på den delen når mine elevar kjem så langt. Vil ta med meg den delen der du viser korleis du har brukt det sjølv til å få kjappe svar. Kanskje kunne ein "konkurranse" med å få kjappast respons frå sitt nettverk vera noko som ein avsluttande "test". Kva trur du om det som motivasjon for å få dei til å nytte meir eksterne personar.
Dette med å konkurrere i å få rask respons fra sitt nettverk synes jeg var en god idé! Men det forutsetter at de har et "eksternt"-nettverk, noe av problemstillingen ligger kanskje der også?
SlettHei.
SvarSlettDette var en grundig og interessant oppgave. Du har fått med relevant teori, og syns det er bra at du tar med Google verktøy i PLN. Bra at du tar med eksempler og skjermbilder.
Hei.
SvarSlettFlott innlegg med gode beskrivelser. Syns det var spesielt interessant med spørsmålene du stilte deg i etterkant. Hadde gruppen nok informasjon og kunnskap internt? Og hvor mye skal man som lærer legge frem til studentene? Dette er vanskelige spørsmål å kunne svare på, men så absolutt viktig å tenke gjennom. Kanskje man gjennom et vurderingsskjema til studenten kan få en tilbakemelding og mulige ideer til bedre tilrettelegging for neste kull. Men uansett vil det være ulikheter studentene imellom og fra år til år.
Jeg fikk mange gode innspill fra innlegget ditt :)
Spennende å lese om noe helt annet enn det jeg har gjort. Likte spesielt godt elevkommentarene.
SvarSlettDette opplegget likter jeg godt. Om jeg hadde praktisert som lærer nå, ser jeg ikke bort fra at jeg hadde "lånt" store deler av opplegget (men for et helt annet fag :-) Ser også verdien av å sette elever i grupper og introdusere PLN-metoden litt varsomt. Muligheten for utvidelse er da til stede. Støtter deg på at dette med å tilrettelegge mengde fagstoff er vanskelig, men du kan jo "skru igjen krana" litt ved neste forsøk og på den måten tvinge elevene over på større bruk av hverandre eller ekstrene kilder.
SvarSlett